The House of the Devil Review
The House of the Devil Review

Screen Rant's Rob Frappier gennemgår The House of the Devil

Lad os se, om dette lyder velkendt: En attraktiv og sympatisk college-co-ed tager et job som babysitter i et knirkent gammelt hus, selvom vi ved (og hun fornemmer), at noget uærligt er på foden. Hvis du tænker på dig selv, "Har været der, gjort det," vil jeg bede dig om at fortsætte med at læse alligevel.

Mens Ti West's The House of the Devil måske høres velkendt ud, er filmens potente blanding af spænding, uhyggelighed og gore værd at være optagelsesprisen.

Selvom jeg allerede har skitseret plottet noget, så lad mig udfylde et par flere detaljer. Samantha (spillet af nykommeren Jocelin Donahue) har brug for nogle hurtige kontanter for at flytte ud af sit sovesal og ind i sin egen lejlighed. Gå gennem campus, ser hun en annonce til en babysitter og beslutter, at det kunne være en nem måde at tjene penge på. Ved ankomsten til huset, som er gemt dybt i skoven og minder om The Amityville Horror, møder Sam hendes arbejdsgiver, den høflige, men alligevel vage, uhyggelige Mr. Ulman (spillet af den altid store Tom Noonan).

På dette tidspunkt lærer Sam, at hun ikke vil være babysitter, nøjagtigt, men i stedet pleje Ulmans ældre mor. Selvom hun prøver at dukke jobbet, tilbyder Ulman hende for mange penge til at modstå, og hun bliver ved, mod advarslen fra hendes ven Megan (Greta Gerwig). Ligesom Megan, ved vi i publikum, at Sam har begået en fejl, noget hun selv indser, når hun snupper rundt i hjemmet. Det er tilstrækkeligt at sige, at Ulmans har planer for den unge Sam, og som det tydeligt er angivet i titlen, involverer de Djævelen. Åh, nævnte jeg, at der er en måneformørkelse? Du kan helt sikkert gætte hvad der er i vente for Sam.

The House of the Devil er et tilbageslag til en enklere tid til rædsel. Fra dets passende passende rekvisitter (overdimensionerede Walkmans, roterende telefoner osv.) Og kornet filmmateriale til det fantastiske resultat af synth-tung rock og reserve, men alligevel truende violin og klaver, efterligner filmen autentisk udseendet og lyden af begyndelsen af ​​1980'erne rædsel. Hvor andre instruktører måske bruger 1980'erne som en undskyldning for at gøre deres film osteagtig, forstår Ti West imidlertid, at det bedste ved 1980'ernes rædsel ikke var dets skridsikkerhed, men snarere dens vægt på langsomt brændende spænding.

Til dette formål bevæger filmen sig i et irriterende tempo (og det mener jeg bedst muligt). Når hun vandrer rundt i huset og gør tilsyneladende normale ting (fylder hendes vandflaske, læser en bog), holder West Sams ansigt tæt indrammet, narrer publikum til at tænke, at der kunne ske noget, når hun vender hovedet. Når vi ikke er i stramme rammer, vælger West for brede etableringsbilleder, hvor kameraet bevæger sig lige langsomt, til at vi føler, at nogen ser Sam fra skyggerne. Det er en potent blanding af film, der formår at holde dig på kanten af ​​dit sæde. Efterhånden som natten går, og Sam bliver mere paranoid over hendes situation, er vi lige der med hende, der griber fat i vores imaginære kniv for at bekæmpe den uundgåeligt blodige afslutning.

Apropos slutningen, kan det være den ene del af filmen, der ikke fungerer helt til perfektion. Forkert mig ikke, slutningen er stadig meget skræmmende (og meget blodig), men efter 70 minutters hårspændende hår er det næsten umuligt at leve op til seerens følelse af frygt. Det er værd at bemærke, at der er et stort stilistisk skift i slutningen af ​​filmen, der favoriserer intens visuel og rystende film i forhold til filmens tidligere kameraarbejde, der demonstrerer West's evne til at bruge kameraet både som et værktøj til at bringe os ind i filmen og til at throttle os, når vi først er der. På trods af filmens meget mindre letdown i slutningen (og den er virkelig mindre), fungerer West i en tilfredsstillende, hvis noget forudsigelig, vri til den sidste scene, der får dig til at smile på trods af dig selv.

Til nogle af forfærdelig tilhængere - mest sandsynlige fans af über-voldelige slasher-remakes som Rob Zombie's Halloween - kan husets djævel være for langsomt med for lidt vold. For genren purister er der imidlertid meget få ting at ikke lide ved filmen. Jeg kan kun håbe, at The House of the Devil sammen med sommerens intenst underholdende Drag Me to Hell og den lille Indie-at-kunne-paranormale aktivitet repræsenterer et lille skift i den måde Hollywood tænker på rædsel.

The House of the Devil har været i teatre siden 30. oktober, skønt filmen har været i udgivelse på Amazon Video og andre On Demand-tjenester siden begyndelsen af ​​oktober. Hvis du kan, vil jeg anbefale at se denne film i teatre. Kinematografi, kunstdesign og lyddesign er for gode til at spilde på en lille skærm.