"Gotham" sæson 1, afsnit 6 anmeldelse: Ingen helte

(Dette er en gennemgang af 'Gotham' sæson 1, afsnit 6. Der vil være SPOILERE!)

-

Efter at have taget en drejning mod tegneserie-supermagter, vender Gotham tilbage til dets fundament for kriminalitet på gadeniveau og den snoede hævnlyst, der kryber bag byens forgyldte porte og posh kvarterer. Ved at fokusere på den anden halvdel af showets kerneduo til en ændring tager serien et stærkt skridt fremad; et skridt, der er plettet af et behov for at betale lip service til andre delplots.

I "Spirit of the Goat", skrevet af producent Ben Edlund (Supernatural, Revolution), erkender detektiv Bullock (Donal Logue), at en tidligere sag måske ikke er virkelig lukket, når Gotham-socialites begynder at forsvinde på en lignende måde. I mellemtiden kommer sagen mod Jim Gordon (Ben McKenzie) i Oswald Cobblepot 'død' til en spids, med sin forlovede Barbara (Erin Richards) den eneste sjæl i Gotham, der er villig til at hjælpe ham med at holde hovedet over vandet.

Serien kan have forstyrret nogle seere, da den skiftede fra jordede vigilanter og uhyggelige kriminelle til supermagtgivende stoffer, men "Spirit of the Goat" leverer en tilbagevenden til form, mens den stadig opretholder en luft af "tegneserie" -logik for at give serien et uventet twist. Det er en formel, der fungerer langt bedre i aktion, end det måske syntes på siden, med kredit på grund af både Ben Edlunds veteranerfaring inden for seriedrama og en meget tiltrængt chance for Donal Logue at bøje sine egne muskler.

Med tidligere episoder, der reducerede Bullock til en håndfuld quips (eller råb), ville det være en underdrivelse at sige, at detektivets motivationer var uklare. Denne episode gør måske ikke alle hans daterede eller offbeat dialog lettere at tage, men det giver en af ​​rollebesætningens gennemprøvede stjerner en overbevisende delplot at tage fat på, og forsøger at vise, at mens de måske synes at opholde sig i modsatte ender af et spektrum, er der mere almindelig grund mellem Bullock og Gordon, end nogen sandsynligvis vil indrømme.

Sagen om selve 'Gedemorderen' er også et andet sikkert spil på Gothams tidlige rammer. En seriemorder-copycat er ikke banebrydende for politiets proceduremæssige, men mytologien bag morderens metoder - ned i mindste detalje - er nok af et skridt væk fra den slagne vej for at holde tingene friske. Igen ligger meget af denne styrke hos Edlund, da Supernatural alene er et bevis på, at selv en stabil forudsætning og 'ugens monster' plotstruktur i de rigtige hænder kan levere en tilfredsstillende times fjernsyn.

"Spirit of the Goat" er også den bedst sete episode af Gotham, der nogensinde er set, med veteran instruktør TJ Scott (Orphan Black, Constantine), der sætter showets produktionsværdier og sætter i gang. Fra belysning til skudkomposition (og nuancerede forestillinger fra rollebesætningen) har episoden en klarere visuel stil end nogensinde (det endelige opgør mellem Bullock og 'Gedens hjerne er en særlig inspireret sekvens).

Desværre fortsætter det store antal "Batman" -karakterer, delplots og næseforskygge, der tiltrak kritik af Gothams premiere, et problem, da showrunnerne synes at tro, at hver er lige så interessant som enhver anden. At sætte Gordons egne problemer derhjemme og Barbaras forsøg på at beskytte ham så godt hun kan sammen med Bullocks efterforskning er en stærk nok rygsøjle til historien. Men sadlet med en romantisk delplot fokuseret på Ed Nygma, en malplaceret badekarsscene med Penguin i hovedrollen og et helt meningsløst udseende af 'Cat' (Selina Kyle), ser det igen ud til at sindene bag Gotham stadig ikke er helt sikre på, hvad der fungerer og hvad der ikke er.

Det betyder ikke, at disse scener er meningsløse for deres respektive karakterer, eller at det er en unik kamp for Gotham (selv HBOs Game of Thrones har vist, hvordan bindevæv i en dramaserie kun kan strækkes indtil videre). Men deres betydning her er i det mindste tvivlsom, og vi vil satse på, at de eksisterende fans ville være villige til at gå en uge uden Penguin eller Bruce, hvis det betød et mere stort og ubrudt kig på deres omgivende rollebesætningsmedlemmer.

Hvis Gotham simpelthen afviser troen på, at det med succes kan fortælle et halvt dusin historier på én gang, kan hver delplot muligvis få chancen for at få en konsistent tone. Da "Spirit of the Goat" søger at skabe en identitet for Harvey Bullock - en opgave, det mest lykkes på - det tidspunkt og det fokus, der gives til en enkelt spiller, er bevist en god indsats. Forhåbentlig indser showrunnerne det også.

Gotham vender tilbage mandag med "The Penguin's Paraply" kl. 20 på FOX. Du kan se en forhåndsvisning af næste uges episode nedenfor:

Følg mig på Twitter @andrew_dyce for opdateringer om Gotham samt nyheder om film, tv og spil.