Borte Baby gået anmeldelse
Borte Baby gået anmeldelse

En af de bedste film, jeg har set i år … anbefales meget.

Hvad kommer der i tankerne, når du hører navnet på Ben Affleck? Jeg fortæller dig, hvad der kommer ind i mig: en række rigtig dårlige karrierevalg. For hver Dogma på sin CV har han en Gigli. For enhver god viljagt har han en overlevende jul. Faktisk virket det i et stykke tid som om han var bestemt til at sidde på sidelinjen og gøre det Hollyweird-ækvivalent med at spise borde, mens hans ven og medskuespiller Matt Damon endte med alle anerkendelser og succes. Men så skete der noget overraskende. Han gav en imponerende forestilling i en rigtig god film, Hollywoodland. Okay, jeg må indrømme, at han ikke mindede mig om George Reeves overhovedet, men det gjorde ikke rigtig noget for mig. Hans præstation var ærlig, karismatisk og inderlig. Det var den bedste skuespil, jeg havde set fra ham. For første gang i ganske lang tid,det føltes for mig, som om Ben Affleck ikke var i Hollyweird ved et uheld.

Så hvad var min første reaktion, da jeg hørte, at Ben Affleck havde co-skrevet en film med hans yngre bror, og at han ville debutere i hans spillefilm som den? Jeg skammer mig ikke over at indrømme, at jeg snudrede. Men efter at have set filmen, er jeg her for at fortælle dig, at jeg tog fejl. Jeg undervurderede virkelig Afflecks evner som filmskaber. Ikke kun er Gone Baby Bone en af ​​de bedste film, jeg har set i år, men jeg ville ikke blive overrasket, hvis Ben Affleck modtager en bedste instruktør-nominering.

Baseret på bogen med samme navn af Dennis Lehane (som også skrev Mystic River), centrerer filmen omkring en fire år gammel pige ved navn Amanda McCready, som blev bortført og har været savnet i tre dage. Amanda er fra et fattigt kvarter, så hendes sag får ikke den samme opmærksomhed, som hvis hun var fra et mere velhavende område. For at komme omkring det lille problem informerer Amandas tante Beatrice (spillet af Amy Madigan) alle medier, hun kan tænke på, og snart er hele situationen blevet til et mediecirkus. Praktisk set er hver politimand i området tildelt sagen, men Beatrice er stadig ikke tilfreds. Hun går til Patrick Kenzie (spillet af Casey Affleck), en privat efterforsker, der er specialiseret i at finde savnede mennesker.Beatrice og hendes mand Lionel (spillet af Titus Welliver) ønsker at ansætte Patrick og hans kæreste Angie (spillet af Michelle Monaghan) for at hjælpe med at finde deres datter. De ser Patrick og Angie som gadesmarte mennesker, der kan få information om Amandas forsvinden, som politiet ikke kan.

På dette tidspunkt begynder tingene at blive rigtig kompliceret. Amandas mor, Helene (spillet af Amy Ryan), er et rigtigt stykke arbejde. Hun er ikke kun stærkt involveret i stoffer, men hun har også været en frygtelig mor for Amanda. For at gøre tingene værre samarbejder hun ikke rigtig med politiet, hvilket giver dem mere holdning end nyttige oplysninger. Hun forekommer mere modtagelig overfor Patrick og Angie, meget til foruroligelse af politichefen Jack Doyle (spillet af Morgan Freeman), der modvilligt giver dem mulighed for at arbejde med de to hoveddetektiver i sagen, Remy Bressant (spillet af Ed Harris) og Nick Poole (spillet af John Ashton). Politiet har allerede identificeret flere potentielle mistænkte, men Patrick finder ud af, at Helene har været mindre end sandfærdig i sin version af begivenheder.Politiet begynder at spekulere på, om Amanda blev bortført som en gengældelsesakt fra en af ​​Helenes stofforbindelser. Vil Patrick og politiet være i stand til at samarbejde om at løse sagen? Vil Amanda blive fundet i live, selvom oddsene er stærkt imod det? Vil alle slags vendinger ske undervejs?

Det, jeg først og fremmest kan lide ved filmen, er Ben Afflecks retning. Han er smart nok til at se, at historien handler om Boston - byen, kvartererne og folket - lige så meget som det handler om den savnede pige, Amanda. Faktisk ser det ud til, at samfundet stærkt integrerer sig i historien, hvilket påvirker, hvordan figurerne tænker, hvad de gør, og hvad de ikke gør. Rollebesætningen er fuld af top talent. Casey Affleck gør et beundringsværdigt stykke arbejde med at spille det, der uden tvivl er en meget udfordrende rolle. Og hvad kan jeg sige om Morgan Freeman og Ed Harris skuespilevner, som ikke allerede er blevet sagt? Hvad jeg også kan lide ved filmen er de intellektuelle aspekter af historien. I de fleste film er de rigtige valg indlysende, men ikke i denne film. Intet er skåret og tørt her; "rigtigt" og "forkert"er meget subjektive udtryk i sammenhæng med denne historie. Er det, hvad der er "rigtigt", virkelig det bedste valg i en bestemt situation? Jeg er en stor fan af film, der tvinger dig til at stoppe og tænke.

Hvad kunne jeg ikke lide så meget? Nå, jeg har et par nitpicks, der forhindrede mig i at give denne film en perfekt fem-stjernet vurdering. For det første har Patrick's karakter adskillige run-ins med mennesker, der resulterer i vold, mens han er ude med at indhente oplysninger om Amanda. Jeg formoder, at der er noget af det der involverer det at være gadesmart, men det ser ud til, at hvis jeg ville være en "mand på gaden", ville jeg have en lettere tid med at få information, hvis jeg løste mine tvister så fredeligt som jeg kunne, snarere end at vifte med en pistol og sprøjte bande. For det andet følte jeg, at nogle af historien, buer gik over toppen, ud over det punkt, at det synes at være troværdigt. Ingen af ​​disse nitpicks var imidlertid nok til at alvorligt forringe min evne til at nyde og værdsætte filmen.

Alt i alt nød jeg virkelig denne film, og jeg kan varmt anbefale den. Det er på ingen måde fyrede takster, men det trækkede mig ikke følelsesmæssigt som Mystic River gjorde. Selvom emnet er mørkt og tungt, gør Ben Affleck et godt stykke arbejde med at holde de uklare detaljer til et minimum og holde fokus på historien og karaktererne. Som jeg sagde tidligere, ville jeg ikke blive overrasket, hvis han modtager en Best Director nominering. Hvis han holder dette op, kan han faktisk have en fremtid i den lille by, der hedder Hollyweird.

4.5Ud af 5 (Must-See)