"Flight" anmeldelse
"Flight" anmeldelse

I virkeligheden er filmen overhovedet ikke den "actionfyldte mysterium-thriller", der er beskrevet i den officielle synopsis, men en blanding af karakterstudie og moralspil.

De mest mindeværdige film lavet af Robert Zemeckis kombinerer gammeldags historiefortælling, teknisk sofistikering og enten elementer af social satire (Back to the Future, Who Framed Roger Rabbit), eksistentielle musings (Contact, Cast Away) eller en blanding af de to (Forrest Gump); dog har de 'tekniske' ting overskygget hans seneste arbejde. Faktisk kan man, når man ser tilbage på Zemeckis 'filmografi, blive overrasket over at bemærke, at trenden ikke begyndte med hans 3D-bevægelsesprojekter (The Polar Express, Beowulf og A Christmas Carol), men med What Lies Beneath - instruktørens Hitchockian-hyldest (ripoff?) frigivet i 2000.

Zemeckis vender tilbage til ren live-action-film med Flight, der også markerer den første ikke-action / thriller, der har spillet to gange Oscar-vinderen Denzel Washington, siden han instruerede sig selv i 2007-inspirerende sandhistoriske drama The Great Debaters. Så meget spænding, som der er blandt cinephiles for at se både instruktøren og skuespilleren komme tilbage til deres rødder, så at sige, er der god grund til at undre sig: har deres grundlæggende dramatiske færdigheder vokset en smule rusten de sidste par år?

Heldigvis er svaret "nej." Flyvning truer til tider med at glide ud af skinnerne til området for umulighed og prædikeret melodrama, men den modne retning fra Zemeckis - kombineret med en rå, men alligevel diskret forestilling fra Washington - forhindrer, at det sker. Der er spor af Forrest Gump og Cast Away's DNA i historiefortællingen; alligevel takket være et rollebesæt befolket af erfarne skuespillere, er karaktererne (hvoraf de fleste er beboere i det sydlige), mindre tegneseriefulde end i Gump. Desuden konfronterer Flight konceptet med guddommelig indgriben mere eksplicit end Cast Away, men formår dog at føle sig noget mindre langrend.

Flight fortæller historien om Whip Whitaker (Washington), en luftfartspilot, der trækker en mirakuløs crash-landing efter en midtflyvningskatastrofe, der formår at redde livet for alle undtagen seks af de 102 levende sjæle ombord i processen. Medieværker hagler ham som en ægte amerikansk helt, men pisk rystes ved rampelyset under en igangværende NTSB (National Transportation Safety Board) -undersøgelse af årsagen til ulykken. Er der nogen uklarhed bag det, der virkelig skete på det fly og venter på at blive afsløret? Trailere til Flight ville have dig til at tro det.

I virkeligheden er filmen overhovedet ikke den "actionfyldte mysterium-thriller", der er beskrevet i den officielle synopsis, men en blanding af karakterstudie og moralspil. Den allerførste scene introducerer pisk som en dejagtig, uforlignelig fyr med en forkærlighed for boozing og sniffing af kokain. Han er praktisk talt en vasketøjsliste med uønskede træk (skilt, ofte inebriated, ikke-forpligtet), men alligevel er han også en utrolig pilot med karisma og moralsk fiber - nogle gange, selv når han er under indflydelse. Pisk er en karakter, der strækker troværdighed, med sikkerhed, men Washington gør ham langt mere troværdig end din gennemsnitlige kliché dårlig-mand-behov-indløsning eller alkohol på skærmen.

Den fuldstændig skræmmende flyve / crash-sekvens under åbningsakten udføres med upåklagelig præcision (fly-phobes, du er blevet advaret), men gør det også alt for tydeligt for os, om Whips opførsel har bidraget til funktionsfejlen eller ej. Manuskriptet fra John Gatins (Coach Carter, Real Steel) bliver dog lidt tungt der, da det kræver tværsnit til en separat historie om en stoftilsat kvinde ved navn Nicole (Kelly Reilly), der samtidig 'styrter ned' efter hendes seneste heroininjektion. Nicole præsenteres som en passende folie til pisken, men hendes efterfølgende bue er ikke så overbevisende eller interessant som hans; med andre ord, den mængde tid, der bruges til at etablere hendes karakter, føles i sidste ende noget unødvendig.

Gatins 'script undersøger både betydningen og implikationerne af happenstance og' uforklarlige tilfældigheder 'i Whips liv, ofte på en meget usubelig måde. Hvad der tillader, at denne udvikling fungerer så godt, er Zemeckis 'anerkendelse af, hvornår man skal spille en beat for komisk effekt, alvorlig dybde eller en kombination af de to. De fleste af disse øjeblikke lykkes med at være næse, men alligevel oprigtige og inderlige (mest bemærkelsesværdigt en hospitalscene, hvor James Badge Dale (The Grey) kom som en vandrende kræftpasient), mens andre krydser linjen til kynisme - som f.eks. lidt, hvor Whip kun besøger sin inddrivende co-pilot (Brian Geraghty) for uforvarende at lære at han og hans kone er store på Jesus.

Resten af ​​rollebesætningen hjælper som nævnt yderligere med at holde Flight jordet (ingen ordspil beregnet). Til at begynde med leverer Bruce Greenwood (Star Trek 2) og Don Cheadle (House of Lies) mangesidede forestillinger som Whips gamle ven og en ansat advokat - der bøjer sig baglæns og hopper adskillige forhindringer for at forhindre ham i at gå i fængsel for flyver mens beruset. Tamar Tunie (Law & Order) leverer ligeledes en solid forestilling som Whips religiøse, men alligevel empatiske, medarbejder, mens Oscar-vinderen Melissa Leo (The Fighter) igen formår at imponere - til trods for at hun optræder i kun en scene nær konklusionen.

Imidlertid er scenestifteren her nemt John Goodman som Harling Mays, Whips hilarisk-rå og ubeskadigede narkotikaselskab, der nyder at lytte til "Sympathy for the Devil" på sin iPod (forstå det?). Han er en utrættelig farverig tilføjelse, som ender med at han ikke føler sig alt for ude af sted i filmens verden takket være hvordan Goodman spiller ham - som den slags latterlige fyr, du kan forestille dig at møde i det virkelige liv.

Det er gennem en kombination af jordnære forestillinger (med Washington som ankeret, der holder dem på grund) og Zemeckis 'robuste vejledende hånd, der begge gør Flight til en spændende seeroplevelse og forhindrer Gatins' script fra at føle sig for melodramatisk eller kraftfuld. Endnu en gang skal det understreges, at denne film udspiller sig langsomt efter visceralt skue fra den første akt og giver anledning til en sjov, rørende og lejlighedsvis rystende historie, hvor en eller anden prædiken er kastet ind til god målestok. Som helhed giver det dog en anbefalende tid på filmene.

Her er den officielle trailer til Flight:

-

Fly spiller nu i teatre rundt omkring i USA. Det er klassificeret R for stof- og alkoholmisbrug, sprog, seksualitet / nøgenhed og en intens actionsekvens.