Dollhouse Review: Interessant koncept, men dårlig udførelse

Dukkehus begynder med et interessant film noir-koncept inde i psyken, men spillet lider under gentagen gameplay og klodset kontrol.

Det er altid fascinerende, når et videospil kan gå en tur inde i hovedpersonens psyke og skabe en engagerende historie og spændende gameplay. Desværre er Dollhouse ikke det spil, skønt dets film noir-indstilling og historie giver det en unik tilgang til traditionel psykologisk rædsel.

I dukkehus overtager spillerne rollen som Marie, en detektiv, der lider af hukommelsestab. Hendes mål er at gå gennem hendes sindslabyrinter (spillet udelukkende i første person) for at genvinde sine mistede minder samt afdække sandheden om datterens død. Hendes søgning afslører dog ikke kun minder: der er også en mystisk skabning, der jager hende, såvel som uhyggelige mannequiner, der forfølger hende gennem gangene i hjernens synapser. Disse mannequiner er som de grædende engle fra Doctor Who: de bevæger sig kun, når Marie ikke ser på dem. Som om det ikke var nok, nogle af væggene i hendes sind bevæger sig lejlighedsvis, og der er fælder skjult på hvert niveau.

Dollhouse gameplay indebærer manøvrering gennem disse områder, hver indeholdt i et separat kapitel. Målet er at samle filmbeholdere, som er Maries minder. Disse minder giver Marie-klip til brug i en film, som hun opretter i slutningen af ​​hvert niveau. Denne film går derefter til de mystiske kritikere, der tildeler oplevelsespoint. Marie får hjælp til at finde minder gennem en evne, der giver hende mulighed for at se gennem skabningens øjne, men hvis hun bruger denne færdighed for længe, ​​kan hun blive fanget. Hvert niveau har også forskellige nyttige ting spredt omkring: ladninger, der kan bruges til at stoppe mannequiner og fælder, samt reparationssæt til hendes specielle cybernetiske øje, der ser ud til at bryde tilfældigt.

Det lyder måske meget sjovt, men hvert niveau / kapitel er det samme, bortset fra omgivelserne. Når Marie skrider frem gennem spillet, skal hun genvinde minder, undgå at blive fanget og lave en film. Dette fører desværre til nogle gentagne gameplay, som hvert kapitel føles nøjagtigt som det forrige. Kontrollerne på PS4 er også klodset, hvilket betyder, at det ofte er vanskeligt at hente objekter og reagere korrekt på trusler. Sprinting virker også buggy: det fungerer bare ikke godt. Marie dør ofte, hvor hver død genstarter det aktuelle kapitel, hvilket kan blive frustrerende. Spillet har en "Voyeur" -tilstand, der forhindrer Marie i nogensinde at dø, men hvor er det sjove i det?

Grafisk ser spillet lidt kornet ud, selvom dette muligvis er forsætligt i betragtning af film noir-indstillingen. Dog dukkehus er også virkelig visuelt mørkt, selv med lysstyrkeindstillingerne slået op, hvilket betyder, at det ofte er svært at få øje på genstande i miljøet. Når det er sagt, er stemmehandlingen dog god, ligesom musikken: begge giver den rette fornemmelse til Hollywood-temaet fra 1959.

Dukkehus begynder med et stort potentiale, men efter et par niveauer af gentagen gameplay begynder rædselelementerne at miste deres indflydelse. Hvad der starter som en tur gennem et forstyrret sind, bliver hurtigt monotont, og Maries historie lider som følge heraf.

Dollhouse fås til pc og PlayStation 4. En digital kode til PlayStation 4-versionen af ​​spillet blev leveret til Screen Rant til denne anmeldelse.