DiRT Rally 2.0 anmeldelse: Krystalklar kvalitet

DiRT Rally 2.0 lider ikke dårer let, og med rette. Inden for få minutter efter at DiRT Rally 2.0 har startet sin karriere-tilstand, kaster spillerne en Lancia ned ad en stram, smal sti midt på natten, med intet andet end forlygter og den beroligende stemme som en co-driver for virksomheden. Blinde svinger, glatte stier og brutale dråber markerer vejen, så hvorfor skulle det være en kakegang?

Codemasters fik en velfortjent berygtethed, når det kom til DiRT Rally. 2015-frigivelsen var en hård-som-negle-rekreation af rallykørsel og gik bort fra den mere afslappede arkadestil, der ofte var kommet med territoriet til nichemotorsporten. DiRT Rally 2.0 følger efter, påtager sig alle deltagere og tilbyder en alvorlig hård læringskurve.

Relateret: Forza Horizon 4 anmeldelse: Det bedste åbne verdensspil i år

På grund af dette kan fans af fair weather racing muligvis finde DiRT Rally 2.0 lidt på den skræmmende side. Det fjerner bevidst nogle af de generiske fangster, som racerspil normalt befinder sig i, traditionelt kort inkluderet, og inkluderer ikke noget behageligt sikkerhedsnet, der gør spillerne følte hyggelige. I stedet forventer det, at racere skal være tålmodige, når de lærer det grundlæggende, og de, der holder ud, vil finde en fantastisk rally-sim.

Den primære gameplay-tilstand i DiRT Rally 2.0 er karriere-tilstanden, og det er her spillet virkelig skinner. Med muligheden for en traditionel rally eller den mere pick-up-and-play rallycross - hvor det generelt er et up-race mod andre chauffører - er der meget at køre med. Fra en mindre kraftfuld bil kan kurserne ikke desto mindre være særdeles onde, selv fra start.

That ignores the fact that this is some of the most thrilling racing gameplay that's available on the current generation of consoles. Yes, racing directly against others is always a lot of fun, and seen with another impressive Codemasters sim F1 2018, but hurtling around country lanes with no-one but the vital co-driver for company is an unbelievable adrenaline rush. It's an entirely different skill set to the typical racing game, and rewards those that know when to push and know when to play it cautious.

Den førnævnte co-driver mekaniker er et af de områder, der virkelig viser Codemasters 'forståelse af rally som en helhed, og det er noget, som tidligere rally-spil ofte har kæmpet med. I stedet for bare at sidde smukt som en gimmick, gør forståelse og opmærksomhed på instruktøren fra medchaufføren forskellen mellem succes og katastrofal fiasko, idet man kort forbereder de vendinger og farer, der ligger foran os.

Rallytilstanden er det, der får DiRT Rally 2.0 til at skille sig ud fra mængden på grund af sin forståelse af, hvad der gør rally til en fantastisk form for motorsport og forskellig fra sine jævnaldrende. Det hamrer hjem, gang på gang, vigtigheden af ​​at have et enkelt skud på at gøre et godt løb, og til tider leverer en utroligt farlig rejse for spillerne. DiRT Rally 2.0 viser et tappert niveau af respekt for sporten som helhed, og selvom de, der ikke kender rally, muligvis skraber deres hoveder på de glatte baner og utilgivende tilgang til at afvige fra banen, vil langvarige racernødder være ivrige efter at få involveret.

En del af lokket af DiRT Rally 2.0 er opmærksomheden på detaljer over kurserne også, med en kvalitet mil foran dem som The Grand Tour. Nogle gange er spillet helt fantastisk, med en speciel råb til de løb, der finder sted ved daggry eller skumring, når solen skinner over banen, hvor den før-så-lidt blændende fører er på den smukkeste måde som muligt. Det er aldrig nok til at forårsage et tab af koncentration, men masser at lægge et lys på miljøet, hvad enten det er en tør slette eller en dyb skov.

Fra et rent grafisk perspektiv slår intet dog natløbene. DiRT Rally 2.0, der altid er en lakmustest for, om et spills design virkelig fungerer, er på sit højeste i løbet af disse midnatløb, da spillerens forlygter giver et kort øjebliksbillede af kaoset foran midt i mørket. I mellemtiden tilføjer det ulige sæt lys fra byer i landdistrikterne eller en opblussen af ​​en steward en dosis farve - det er virkelig noget at se.

DiRT Rally 2.0 er ikke succesrig hele vejen igennem - i det mindste ikke i samme omfang som den lige op-rallying-tilstand. Rallycross er stadig meget sjovt, men det har ikke helt den samme flittige karakter af sin modpart. Det er stadig godt af Codemasters at medtage en tilstand der også fokuserer på rallycross, og det opretholder et niveau af ægthed, der vil blive værdsat, men det mangler den anspændte atmosfære, der følger med rallying.

Til dels kommer dette ned på et toneforskydning fra rallys individuelle karakter kontra den direkte konkurrence i et løb mod andre kørere. Det er altid svært at afbalancere ekstremt kontrastfulde spiltilstande, og DiRT Rally 2.0 trækker det ikke helt ud. Når det er sagt, er rallycross stadig en fornøjelig spiltilstand, og kan være en dejlig ændring af tempoet, når intensiteten af ​​rallingen bliver lidt meget.

Som en samlet pakke er DiRT Rally 2.0 et fantastisk racerspil. Belønne racere, der holder sig med vanskelighederne, det er en titel, der giver spillere tilbage så meget som de lægger i - og slutresultatet er en fantastisk rally-sim i bedste fald og en mere end solid racer i værste fald. Afslappede spillere synes måske det er for ekstremt at være rigtig sjovt, men hardcore motorsport fans bør bestemt tjekke det ud.

Mere: Screen Rant's 25 mest forventede videospil i 2019

DiRT Rally 2.0 frigiver 26. februar 2019 til PC, PS4 og Xbox One. Screen Rant blev forsynet med en PS4-download-kode til formålet med denne gennemgang.