Anmeldelse "Delivery Man"
Anmeldelse "Delivery Man"

Delivery Man gør ægte forsøg på at optjene sin drøvtyggelse over familie og fædre - hvilket betyder, at selv når det kommer til kort, har materialet allerede sigter højere end almindelig komediepris.

I Ken Scotts Delivery Man spiller Vince Vaughn uansvarlig leveringsbilchauffør David Wozniak - den naive, risikotagende, sorte får fra hans familie. Efter at en pyramideskema efterlader ham med over $ 100.000 i gæld, opdager David, at ikke kun hans kæreste Emma (Cobie Smulders) er gravid, han er i centrum af en højprofileret retssag om privatlivets fred. Tyve år tilbage havde David regelmæssigt doneret (i bytte for kontanter) til en fertilitetsklinik under pseudonymet "Starbuck" - som igen distribuerede uforholdsmæssigt sin "super" sæd til hundreder af kvinder. Som et resultat lærer David, at hans rejser til sædbanken resulterede i fødslen af ​​533 børn, der deler hans DNA - hvoraf 142 er kommet med i en retssag for at afsløre Starbucks sande identitet.

Nysgerende går David undercover for at møde sine biologiske børn og finder et bånd med den mangfoldige gruppe af unge mennesker, åbenbarer over deres talenter og forsøger at hjælpe med deres udfordringer. Da retssagen bliver et trendende emne på kabelnyhedskanaler, skal David dog beslutte, om han vil afsløre sig selv eller tage en aktiv rolle i livet til "Starbuck Kids" - eller helt fokusere på hans "rigtige" familie.

Regissør Ken Scott styrer Delivery Man, en Hollywood-genindspilning af den canadiske komedie Starbuck fra 2011, der også blev instrueret af Scott. Som med enhver nyindspilning er der små forskelle mellem de to film, men selv med den samme instruktør er Delivery Man en overraskende tæt rekreation af den samme historie - denne gang med en amerikansk stjerne og en New York City-ramme. Af den grund vil enhver, der nød Starbuck (som blev nummer to i 2011 TIFF People's Choice Award), Delivery Man sandsynligvis komme på tværs af en skamløs Hollywood-tilpasning af en overlegen indiefilm. Stadig er kerneforudsætningen moden med komedie og følelser, Bollywood og franske Starbuck-remakes er også blevet frigivet, og Scott opretholder en solid balance mellem humor og drama i hans egen (anden) indsats. Derfor,Filmgæster, der ikke allerede har oplevet Starbuck-historien, vil finde masser at nyde i Delivery Man, selvom der er grund til at være kynisk overfor en instruktør, der designer sit originale indiebillede til et mainstream-publikum.

På overfladen kan potentielle seere muligvis duerhest Delivery Man som en anden formel Vince Vaughn-komedie, hvor skuespilleren gennemgår sin sædvanlige underopfyldende mand dreng, der blev voksen mandbue (se: Internship, The Dilemma og Wedding Crashers, blandt andre). Alligevel, da David forfølger sine biologiske børn, inkluderer filmen faktisk nogle temmelig vægtige historieelementer, der tvinger hovedpersonen (og efterfølgende Vaughn) til at tage hele situationen alvorligt.

Der er stadig en række latterværdige vittigheder, men amerikanske publikum vil sandsynligvis blive overrasket over mængden af ​​oprigtige øjeblikke, som Delivery Man tilbyder. De færreste er så dybtgående, som Scott måtte have til hensigt, hovedsageligt fordi Vaughn simpelthen ikke har det nødvendige udvalg til at sælge det forskellige sæt dybere ideer, der præsenteres i denne historie, men dramatiske scener er heller ikke blot én-note-throwaways. Delivery Man gør ægte forsøg på at optjene sin drøvtyggelse over familie og fædre - hvilket betyder, at selv når det kommer til kort, har materialet allerede sigter højere end almindelig komediepris.

Som nævnt gør Vaughn ikke noget nyt i Delivery Man. Generelt er David en sammensmeltning af komikerens andre mand-barn leder - en målløs, selvcentreret og underpræget fyr, der tvinges til at vokse op som et resultat af den aktuelle situation. Til hans ære leverer Vaughn i en række møder, der bygger filmen i meningsfuldt følelsesmæssigt drama, men andre øjeblikke er mindre vellykkede, da skuespilleren støder på stilt og over-ivrig med at sælge et par særligt delikate scener.

Ikke desto mindre er Vaughn omgivet af en gribende gruppe af unge mennesker, der udgør de fire mest prominente ansigter ud af Starkbucks mange afkom, nemlig David Patten som Central Park-musiker Adam (og arrangør af Starbuck-retssagen), Adam Chanler-Berat som filosofisk tabt dreng Viggo, Britt Robertson som gendannende narkoman Kristen, og Jack Reynor som håbefuld skuespiller Josh. Hver gang Vaughn kommer til kort, er den entusiastiske rollebesætning med at støtte skuespillere der for at reklamere for ham - med sympatiske og relatable skildringer af unge voksne på jagt efter accept og familie.

Flere solide kunstnere hjælper med at runde Delivery Man-historien - inklusive fan-favorit Chris Pratt (snart leder Marvel's Guardians of the Galaxy) ved at spille Davids bedste ven og advokat Brett. Pratt's timing og diskret tilgang til karakteren resulterer i nogle af filmens største grin - og sikrer, at der er nok sjov for seere, der ellers kan blive overvældet af tyngende drama i Scotts film. Colbie Smulders (How I Met Your Mother) er lige så effektiv som Emma, ​​Davids gravide kæreste, men får ikke meget at gøre. På trods af sin rolle i den større historie tjener Emma for det meste som en motivator for David, og en grund til at vokse op, og træde ind i plottet, hver gang Scott havde brug for at vise en anden side af sin førende mand - uden konkret udvikling for hans kærlighedsinteresse.

Når det er sagt, er det svært at forkaste Scott for at holde Delivery Man-plot fokuseret på David og hans udvidede familie af biologiske børn. I denne indsats lykkes genindspilningen med at pakke den smarte Starbuck-opsætning tilbage til et bredere publikum. Flere plottråde får kort opsyn, og det er svært at undslippe fornemmelsen af, at dette er en let udvandet version af en unik original, men det er stadig underholdende at se de samlede stykker interagere. Filmgæster, der leder efter en latter-højlydt Vince Vaughn-drama i vejen til Wedding Crashers eller Old School, bliver muligvis lidt undervældet af mængden af ​​komediesæt i Delivery Man; endnu for andre bør den kompetente blanding af humor og drama ikke have noget problem med at levere en for det meste sjov (og endda inderlig) filmoplevelse.

Hvis du stadig sidder på hegnet omkring Delivery Man, så tjek traileren nedenfor:

-

___