Dawn of the Dead (2004) Review
Dawn of the Dead (2004) Review

Kort version: Ikke så meget en nyindspilning, som en anden optagelse af originalen, der faktisk er mere rædselfilm og mindre social kommentar end George Romeros film.

Dette er faktisk en gennemgang af den ikke-klassificerede instruktørs udskæring i 2004's Dawn of the Dead, og ikke efter at have set den teaterfrigivelse har jeg intet grundlag for at sammenligne med den version. Så lad os gå videre, skal vi?

Lige fra balltre skal du være fan af filmeffekter, hvis du vil se denne film. Hvis ikke, skal du ikke engang bryde dig, fordi der er en hel del af det, og hvad der er, er ganske eksplicit og blodig. At være en lang tid fan af genren (selvom min smag er blevet smurt) var der en hel del "ick" -faktor, men jeg kunne ikke begynde at vurdere, hvordan det kunne være for den "gennemsnitlige" filmfremviser.

Et andet stort emne, i det mindste for de hårde fans af George Romero's originale version af Dawn of the Dead, er, at zombierne i denne film bevæger sig blændende hurtigt i modsætning til den (takket være Romero) længe accepterede konvention om, at de udøde bevæger sig ret langsomt og akavet. Jeg må indrømme, at jeg havde et problem med dette, og det påvirkede min glæde af filmen. Som beskrevet, så de næsten ud som om zombie-effekten lignede sterioder, hvilket gjorde dem til superatleter.

At sætte det åbenlyse til side, er det ikke en langsom, fordybende bevægelse, der er mere fornuftig? Tross alt er ikke hjernen angiveligt død (som sagt, lad os afsætte det åbenlyse)? Det giver mere mening, at de udøde ikke længere har højere hjernefunktioner, men i stedet reduceres til primære instinkter og meget grundlæggende motoriske funktioner. Agile, kaster zombier gør dem muligvis mere af en trussel, men det virkede ikke for mig. Jeg kan godt lide tanken om, at trods det faktum, at de bevægede sig langsomt i originalen, de stadig var skræmmende på grund af deres store antal, og det faktum, at de fortsætter med at bevæge sig ubønnhørligt og tankeløst fremad, uanset hvad.

På flip side er der forskellige tip af hatten til Romeros version, herunder komos af Tom Savini (der gjorde de fantastiske specialeffekter i originalen) og af Ken Foree (der spillede den dødbringende alvorlige afroamerikaner i originalen), der også citerer linjen "Når der ikke er mere plads i helvede, vil de døde gå jorden." Scenen i originalen, hvor en zombie modtager en skruetrækker i øret, erstattes af et ganske godt udført kroketthåndtag gennem skallen.

Filmen dykker effektivt lige ind i handlingen inden for få minutter efter starten, og inden nævnte handling brugte åbningen korte segmenter af ildevarslende musik og lydeffekter meget effektivt, hvilket præciserer uskadelige øjeblikke. Dette havde en tendens til at tilføje frygt for det, du vidste, snart ville komme.

Vi starter med synspunktet af en sygeplejerske (Sarah Polley), der går hjem fra sit skift den dag, at der af en eller anden grund kommer et stort antal mennesker ind på akutthuset som bidoffer for andre mennesker. På køreturen hjem, og mens han er hjemme den aften, påpeger filmen vigtigheden af ​​at lytte til nyhederne, der har dækket spredningssituationen.:-)

Hun har en uhøflig opvågning om morgenen, når den lille pige ved siden af ​​dukker op ved soveværelsets dør sulten, og det er ikke for Fruit Loops. Hun formår at flygte fra sit hus, og hvad der var et roligt forstads kvarter dagen før ligner en krigszone tidligt om morgenen. Hun slipper væk i bil og ser mere og mere kaos, når hun kører med.

Til sidst tilslutter hun sig en politibetjent (Ving Rhames, hvis arbejde jeg nyder uanset hvad) og en anden lille gruppe mennesker, der er på flugt. Med andre veje, der er afskåret, beslutter de sig for at tage kursen mod indkøbscenteret. Én gang i indkøbscentret afviger filmen en hel del fra originalen så langt som karakterer og situationer … og jeg må sige, at det giver mening at mere end fire mennesker ville tænke på at gemme sig i indkøbscentret.

De er nødt til at sikre anlægget og til sidst finde ud af, om de vil leve ud resten af ​​deres liv (hvilket ville være kort, da de til sidst ville gå tør for mad) i et indkøbscenter. Der er også en ekstra karakter strandet på tværs af parkeringspladsen i en pistolforretning, med hvem de bygger et venskab bare ved hjælp af håndskrevne skilte og kikkert.

Så vi har de mellempersonlige konflikter, der opstår som følge af stress i situationen og indeslutningen, om end moreso end i Romeros version på grund af det faktum, at der er flere karakterer. Der er en interessant deldiagram vedrørende en ung gravid kvinde og far til hendes barn (ER's Mekhi Phifer), og en god forestilling fra Jake Weber, som er en af ​​de skuespillere, som du ved, du har set før, men ikke kan huske hvor.

Retningen og redigeringen var (heldigvis) ikke alt for skurrende, og om det mest stiliserede, jeg så, var gentagne skud af skaller, der ramte gulvet i langsom bevægelse, hvilket blev trættende ca. den tredje gang. Der var også noget sjovt med involvering af propantanke, som sandsynligvis er den slags ting, der ville blive gjort på MTVs "Jackass" show.

I det store og hele er partiets eksploderende hoveder, sprøjtet blod og en anelse spænding det til en værd at se på, hvis du er i denne slags ting (som jeg tilfældigvis er).

3.5Ud af 5 (Meget god)