Central Intelligence Review
Central Intelligence Review

Kevin Hart og Dwayne Johnsons komiske kemi redder Central Intelligence fra at være en acceptabel, men alligevel glemmelig mainstream action / komedie.

Central Intelligence drejer sig om Calvin Joyner (Kevin Hart), en mildmægtig bogholder, der er blevet mere og mere frustreret over, hvordan hans liv viste sig, når han engang var kongen på hans gymnasium. Takket være hans tyvende gymnasiumsforening lige rundt om hjørnet, vinder Calvin snart op på at krydse stier igen med "Bob Stone" (Dwayne Johnson): en tidligere overvægtig outsider, som Calvin var venlig til i gymnasiet, nu vokset op og er blevet en muskelbundet (men godmodig og finurlig) badass - en alt for ivrig efter at genoprette bånd med hans gamle "BFF", Calvin. Som det viser sig, er Bob også en CIA-agent, der er blevet useriøs - og nu jages af regeringen.

Bob fortæller Calvin, at han faktisk er dybt under forsiden - forsøger at lære identiteten af ​​en forræder inden for CIA (der går under kodenavnet "The Black Badger"), der søger at sælge klassificerede amerikanske regeringsoplysninger til terrorister. På trods af sine indvendinger er Calvin tvunget til at tilslutte sig Bobs mission og bruge sin regnskabskendskab til at hjælpe med at knække sagen, selvom det stadig er uklart, om Bob fortæller sandheden … eller om han måske endda selv er "The Black Badger".

Instrueret af Dodgeball: A True Underdog Story og We 's the Millers rorsmand Rawson Marshall Thurber, Central Intelligence er en brugbar handling / komedie, der er mere effektiv til at fremvise Kevin Hart og Dwayne "The Rock" Johnsons kvaliteter som en komisk duo på skærmen end noget andet. Heldigvis udgør kemien mellem filmens kundeemner - kombineret med en kraftig, men samtidig værdifuld anti-mobning-besked - filmens mangel på stof i andre afdelinger. Johnson og Hart har allerede lavet planer om at samarbejde om flere film (startende med Jumanji-genstart), og det er let at forstå hvorfor, baseret på den venlige og sjove skærmdynamik, de har med hinanden i Central Intelligence.

Hart, med Johnson tilføjet til blandingen, frigøres til at spille en almindelig, men på samme tid usikker, ligefrem mand her, og det sørger for en dejlig tempoændring fra hans tidligere komediefilmroller - selvom Hart har en tendens til at ty til hans motor-mundede komiker shtick, når Johnson ikke er på skærmen. Heldigvis tilbringer Hart og Johnson det meste af Central Intelligence med at spille hinanden; dette gør det muligt for Thurber med co-manuskriptforfattere Ike Barinholtz og David Strassen (The Mindy Project) at konstruere et plot, der stort set er en serie komiske scenarier og sæt stykker (nogle bedre end andre, naturligvis) centreret omkring Hart og Johnsons dynamiske duo. Central Intelligence's altoverskuende historie er i sidste ende af tallene,men samtidig forbliver det fokuseret på dets ledninger (såvel som deres respektive individuelle buer) gennem hele dens køretid.

Det er "The Rock", der først og fremmest er ansvarlig for at gøre Central Intelligence bedre end summen af ​​dets formelkomediske plot-beats og historieforskydninger. "Bob Stone" (tror John Candy møder Arnold Schwarzenegger) bærer den stærkeste lighed med Johnsons virkelige offentlige persona af enhver rolle, som den wrestler-vendte skuespiller har taklet til dato - hvilket giver anledning til ikke kun en af ​​Johnsons mest charmerende off-beat og lignende forestillinger, men også en, der uventet er sårbar på sin egen bredt komiske måde. Central Intelligence inkluderer sin retfærdige andel af selvrefleksive (og selvudslettende) vittigheder om "The Rock", hvoraf de fleste kun fungerer, fordi Johnson er så villig til at pirre sjov ved sig selv. Bob's følelsesmæssige bue i filmen er på samme måde tilfredsstillende på ingen måde takket være Johnson bringer en følelse af oprigtighed til karakteren og hans rejse.

Thurber er mere erfaren med at instruere komedie end actionfilm, så det er ikke overraskende, at Central Intelligence er bedre til at bruge Johnson til komisk effekt end at skabe imponerende actionsekvenser. Hvor Thurber og filmens regissør af fotografering Barry Peterson (21 & 22 Jump Street) skaber en række solide visuelt orienterede vittigheder og synspidser, der er baseret på Johnson og Harts meget forskellige fysiske størrelser, er de mindre succesrige med at samle bemærkelsesværdigt tæt kvartal kæmpe scener og skyde-outs - på trods af at have nogen, der kan håndtere deres stunt arbejde, ligesom Johnson. Central Intelligence kommer således ikke til at levere den jævne balance mellem mindeværdig komedie (one-liners, komiske billeder) og fængslende spændinger, der ville 'Vi har tilladt det at være mere succesrig med sine bestræbelser på at modsætte sig moderne CIA / spy thriller-trope og populære rater i den genre (som Jason Bourne).

Da Central Intelligence primært fokuserer på Johnson og Hart's antics, er resten af ​​den støttende rollebesætning - herunder Danielle Nicolet (Born Again Virgin) og Amy Ryan (Bridge of Spies) som henholdsvis Calvins kone Maggie og Bob's CIA-overlegen, Agent Pamela Harris - gik ned til at spille mere grundlæggende figurer for filmens stjerner for at sprænge vittigheder. De spiller ikke desto mindre deres roller i filmen, ligesom andre kendte skuespillere, der enten optræder i kammerat eller spiller små, men alligevel vigtige, roller i Central Intelligence-historien (deres identitet er bedst forblivet uspoleret forud for at opretholde overraskelsen).

I sidste ende redder Kevin Hart og Dwayne Johnsons komediske kemi Central Intelligence fra at være en acceptabel, men alligevel glemmelig mainstream action / komedie. Filmen sætter ikke en høj bar for sig selv at rydde (med hensyn til dens fortællingskvalitet og filmskabende håndværk), men den formår at rydde den bar i stil takket være forestillingerne til dens lead og paraden med sjove kammerater, der passerer undervejs til filmens konklusion. Central Intelligence drager ikke fordel af Johnsons naturlige skærmtilstedeværelse så meget, som det kunne have gjort, men det endelige filmresultat er stadig to timers sjov, let hjerte, sommer-eskapisme for dem, der er i humør til at se Hart og Johnson knække vittigheder med hinanden (og knæk også et par terrorskedler undervejs).

Central Intelligence spiller nu i amerikanske teatre landsdækkende. Den er 107 minutter lang og er klassificeret PG-13 for rå og suggererende humor, noget nøgenhed, handlingsvold og kort stærkt sprog.

Fortæl os, hvad du syntes om filmen i kommentarfeltet.