Black Mirror sæson 3 Premiere anmeldelse og diskussion

Charlie Brooker har hentydet forestillingen om, at internettet dræber os, og som de nye episoder af hans antologiserie Black Mirror viser, har Mr. Brooker ikke ændret sin melodi meget, siden han parkerede sit køretøj til teknofobe lignelser i Netflix's garage. Siden den først havde premiere i 2011, skabte serien en ophidselse med sit ængstelige syn og dystre antagelser af spekulativ fiktion, der spænder fra ultramørke, forfærdelige historier som 'White Bear' til den hjerteskærende 'Be Right Back'. Serien har vist sig at være succesrig nok til at tiltrække en bred vifte af talent, fra Mad Men-stjernen Jon Hamm til den tidligere agent Carter Hayley Atwell til lejlighedsvis Star Wars-spiller Domhnall Gleeson og mere.

Men seriens popularitet og publikums fascination af dets tilbud skyldes mere end de genkendelige ansigter, der dukker op og typisk tilslutter sig en slags mindre end subtil fordømmelse om et altid tilkoblet, hyperforbundet samfund. Det er mere den måde, hvorpå serien fortæller sine fortællinger om det altid tilkoblede, hyperforbundne samfund på en sådan måde, at de enkelte serveringshistorier kommer på tværs som samtidig forudgående og en direkte kommentar til den måde, vi lever nu. Der er sandsynligvis intet bedre eksempel på dette end med sæson 2-episoden 'The Waldo Moment', som med sin skildring af en modbydelig tegneseriefigur, der fanger vælgernes opmærksomhed og tilbedelse, læser i bakspejlet, som om det forudsagde præsidentvalget i 2016.

Alligevel, med kun syv episoder under bæltet, siden den havde premiere, har Black Mirror sin andel af misser at gå sammen med hits. Et biprodukt af spidsen, forudsat at hver enkelt rate af det antologiske format undertiden kan få Black Mirror til at komme mere på som skæld end at belyse, og plotlinjerne er undertiden for reducerbare til en "X er dårlig" formel - som ofte tager form af "telefoner er dårlige "eller" sociale medier er dårlige ". Seriens stående giver det spillerum med hensyn til en undertiden let analyse af teknologiens negative indvirkning på samfundet og åbner døren for visse episoder for gentagne gange at krydse ekstrem teknofobi med kropsændring i retning af noget i en William Gibson-roman. Dette fremgår bedst af lighederne mellem 'Den fulde historie om dig'og 'Hvid jul', som begge sprøjtede rundt i sammenlignelige farvande for at række et niveau om følelsesmæssig tilbagekaldelse og hyperforbindelse.

Som sådan har sæson 3 et par fordele i forhold til de to andre sæsoner (og en feriespecial). Denne gang lavede Netflix en ordre på seks episoder, hvilket effektivt gav publikum to sæsoner til prisen for en, og Brooker har medbragt et flot eller førsteklasses talent for at overbevise dem, der ser på, at ventetiden og skiftet til - ironisk nok, noget så teknologisk centreret som - Netflix var det værd. Sæsonen inkluderer blandt andet Halt and Catch Fire-stjernen Mackenzie Davis og Gugu Mbatha-Raw i den overraskende følelsesmæssigt resonante 'San Junipero' og den humoristiske, farvestrålende verden af ​​'Nosedive', der spiller Bryce Dallas Howard i en lignende og- upvote-besat verden og er instrueret af Joe Wright (Hannah, Anna Karenina). De to episoder er tidlige standouts,de leverer ikke kun visuelt særprægede dele af den normalt dystre udseende antologi, men også også et overraskende skift i tone. Her finder krydset mellem teknologi og interpersonel interaktion interessante og uventede veje at udforske, der er noget uden for den slagne vej for en serie, der er lige så seriøs over at forårsage angst hos sit publikum som Black Mirror er.

Med det i tankerne giver det mening Netflix vil gøre 'Nosedive' til den første episode i den nye sæson. Sikker på, det er Netflix, og på grund af Black Mirror-format betyder det ikke rigtig noget, hvilken episode du ser først, eller i hvilken rækkefølge du rives igennem resten af ​​sæsonen, men der er sandsynligvis en grund til, at Wrights tilbud er placeret i begyndelsen. En del af det er tilstedeværelsen af ​​Bryce Dallas Howard, som sammen med Wrights vision om en fremtid fyldt med tomme indgribende bevægelser for at tjene højere og højere social godkendelsesvurdering giver en straks attraktiv introduktion til sæsonen. Det er bare den slags ting, som Black Mirror udmærker sig ved. Og alligevel, på samme tid, er det nøjagtigt den slags ting, som Black Mirror er kendt for, hvilket gør 'Nosedive'et underligt metaeksempel på, hvordan serien undertiden kan gå glip af en mere meningsfuld interaktion med sit publikum i sin stræben efter at tjene en let lignende. Med andre ord, 'Nosedive' er let sympatisk, fordi det bestemt er underholdende, men det anstrenger sig også til tider for at gøre et punkt, der allerede er ret indlysende.

Howards præstation styrker timen. Der er en lethed, hvormed hun afbalancerer Lacies afslappede accept af verden med sit ønske om mere og den ulmende, urealiserede frustration med sin plads i den nye orden på sociale medier. Den konstante indsats for at behage og blive ønsket og tjene ros føres til en skræmmende, men ikke helt ulogisk ekstrem, og Howard gør Lacies titulære spring til samfundets nederste trin en underholdende afstamning, der ganske vist er hjulpet af den stiltiende forståelse af hendes fald, polstres af ikke så subtil implikation af, at følelsesmæssig frigørelse er større end enhver femstjerners godkendelsesvurdering. Selvom episodens forudsætning føles lidt forenklet, gør udførelsen af ​​den ikke.Wright og Howard gennemsyrer timen med en sans for humor og visuel stil, der udligner den sædvanlige grusomme frygt for en Black Mirror-episode, og at levity faktisk bærer igennem til slutningen, og tegner episoden med et ukarakteristisk håb for menneskeheden ladet af det, der faktisk gør os mennesker.

Resten af ​​sæsonen er krydret med en lignende håbefuldhed, der virker modvægt, nogle af de mere forfærdelige veje, Black Mirror er tilbøjelig til at udforske. 'Nosedive' er ikke nødvendigvis en af ​​de bedste timer, som antologien har produceret, men det giver et fantastisk udgangspunkt for sæson 3.

-

Black Mirror sæson 3 er tilgængelig i sin helhed på Netflix. Screen Rant vil have flere anmeldelser i de kommende dage.

-