"Batman: Assault on Arkham" anmeldelse
"Batman: Assault on Arkham" anmeldelse

Batman: Assault on Arkham er muligvis ikke egnet til børn, men for voksne fans af DC-animerede film er det en beskidt god tid.

Batman: Assault on Arkham tager verden af ​​Arkham Asylum-videospilserien og tilpasser den til DC Animated Universe. I stedet for at genhaste historien om videospillene, spiller Assault on Arkham dog som en genopfattet interquel, hvor vi vidner om en sidehistorie om en separat mission, der finder sted inden for Arkham, da Batman har travlt med at jage efter en bombe plantet af The Joker.

"Selvmordstroppen" er et team af skurke, der er tvunget ind i regeringens black-ops-tjeneste af Amanda Waller under trussel om at trackerimplantater i nakken eksploderer og dræber dem. Truppets mission i Arkham? Spor Riddler og få en genstand, han stjal, uden at vække Arkham-personalets mistanke - eller The Batman. Imidlertid viser professionelle snigmordere som Deadshot og Black Spider sig at være voldelige uoverensstemmelser med ustabile psykopater som King Shark, Killer Frost og Harley Quinn - og når Jokeren slipper løs i Arkham, vil både Suicide Squad og Batman have hænderne fulde af kaos.

Angreb på Arkham er et tilfælde af åbenlys falsk reklame - men alligevel fungerer lokkemaden og kontakten uden tvivl til det bedre. Dette er ikke en Batman-film; det er heller ikke rigtig en Arkham Asylum-spiltilpasning. Hvad B: AoA virkelig er, er en testkørsel for The Suicide Squad som en stor DC-skærmegenskab - og i den forstand er det en ophidsende succes, fordi det at se dette team af skurke viser sig at være en af ​​de mere forfriskende DC Universe-oplevelser vi er kommet længe.

DCU-veteranen Jay Oliva (under den røde hætte, The Dark Knight Returns) vender tilbage til roret (sammen med Ethan Spaulding) for at skabe endnu en DCU-funktion af høj kvalitet. Assault on Arkham har ikke kun nogle af de mere polerede og stramme animationer af enhver nylig DCU-funktion; i Olivas hænder får filmen en faktisk stil at arbejde med - en cool 70'ers heist-filmstemning, der passer perfekt til disse skruppelløse hovedpersoner.

Det skal dog bemærkes behørigt: Denne film er IKKE til børn. I betragtning af emnet (kriminelle) bør det ikke komme som en lille overraskelse, at angreb på Arkham skubber alle grænser for sin PG-13-rating, Dark Knight-stil. Der er sex, bandeord, en hel masse vold og en smule grusom død for at starte. Dette er en DCU-funktion rettet mod voksne fans, og den spiller godt som sådan ("Yahtzee!"). Hvis du voksede op på DC-animation og nu selv er i forældrenes alder, er dette bestemt en film, du vil nyde.

Manuskriptforfatter Heath Corson gør et så godt stykke arbejde med at gifte sig med de forskellige kildematerialer til kravene fra en DC animeret film. Filmen formår at snige sig forbi med lige nok hentydninger og henvisninger til verdenen af ​​Arkham Asylum-spilene for at retfærdiggøre filmens titel (en Batman med synlige øjenkugler; bevægelser til underskrivelse af kamp, ​​karakterdesign og kostumer osv.); men det er også et meget godt Suicide Squad karakter stykke og overordnet koncept test. Handlingen er ligetil, men fornuftig; karakterbuerne er engagerende, men alligevel altid tro mod tegnene selv; og spændingerne og konflikterne er alle sjove at se, da denne tidsbombe af et hold tikker ned til selvdetonation. I sidste ende vil mange fans sandsynligvis komme bag ideen om en Rated-R Suicide Squad-film.

Stemmeskuespil er velsignet i topklasse. Fans vil være glade for at have mangeårige favoritter som Kevin Conroy og CCH Pounder klar til at give udtryk for Batman og Amanda Waller igen; i mellemtiden får nye favoritter som Arkham Origins 'Joker Troy Baker - eller DC Showcase og "Cadillac Guy" -skuespilleren Neal McDonough - karakterer som The Joker og Deadshot til at lyde både dynamiske og autentiske i leveringen.

Bortset fra det udfylder veteraner som John DiMaggio (Futurama), Jennifer Hale (Injustice: Gods Among Us), Hynden Walch (Teen Titans), Martin Jarvis (Arkham City) og endda Giancarlo Esposito (Breaking Bad og Son of Batman) biroller med enten velkendte eller passende stemmer - hvis kombination giver BAoA følelsen af ​​klassiske DC Animated-serier som Justice League Unlimited. Det er gode ting og et af de sjældne moderne tilfælde, hvor hver stemme passer perfekt ind i deres rolle.

I sidste ende er Batman: Assault on Arkham muligvis ikke egnet til børn, men for voksne fans af DC-animerede film er det en beskidt god tid. Muligheden for virkelig at udforske DCU fra superskurkperspektivets underliv er en velkommen og forfriskende - mens tynde tråde i forbindelse med Arkham Asylum-spilserien giver en flot struktur og fortrolighed til filmens verden og tegnene deri. Hvis du er gammel, så gå ikke glip af denne; det er ikke hver dag, at DC, Marvel - eller ethvert andet animationsselskab - henvender sig udelukkende til deres voksendemo. Det er værd at tage den mørke, snoede tur.

Batman: Assault on Arkham er tilgængelig på digital download og VOD. Den vil være tilgængelig på DVD / Blu-ray den 12. august. Det er 75 minutter langt og er klassificeret som PG-13 for vold, seksuelt indhold og sprog.

4.5 ud af 5 (Must-See)