Archer: 1999 Finale Review: A Surprisingly Sentimental Turn Awakens The Series

At sige, at Archer: 1999 slutter med en tilbagevenden til virkeligheden er lidt af en strækning, idet man ser hvor outlandish seriens "virkelighed" faktisk er, men det er sikkert at sige, at showets nylige strejftog i den overraskende fantasifulde dybde af dens titel. karakterens komatøse sind er kommet til en konklusion. På den ene side er det et velkomment skift tilbage til, hvor serien begyndte, mens det på den anden viser både den kreative kraft og de narrative grænser for showets sidste par sæsoner. Det vil sige, mens Archer har været i Dreamland og på Danger Island , såvel som i denne sæson dybe rumindstilling, har hver historie dræbende nægtet publikum, hvad der svarer til lukning i sine historier, simpelthen som en funktion af at holde den fortællende strategi igang.

Sikker på, de sidste to sæsoner er afsluttet med, at Archer banker på døden, kun for at finde sig i endnu en drøm, eller som det er tilfældet med finalen i sæson 10, 'Robert De Niro', vågner op på hospitalets værelse med sin mor og ser over ham. Men det har stort set været en lang ventetid, hvor den store udbetaling for hver sæson ikke er den tilfredsstillende afslutning på en historie, men snarere de første detaljer om, hvad der kommer. Det er et kreativt gamble af serieskaberen og showrunner Adam Reed, da enhedens effektivitet i vid udstrækning bestemmes af den samlede kvalitet af sæsonen, der gik forud for det, og løftet om, hvad der venter rundt om hjørnet. I tilfælde af Danger Island var afslutningen en velkommen afslutning på en sløv historie, mens slutningen af Archer: 1999 kommer i hælene på en meget mere succesrig sæson generelt.

Mere: Pennyworth anmeldelse: En unødvendig tilføjelse til udkanten af ​​Batman Mythos

'Robert De Niro' fungerer ligesom sidste sæson 'En opdagelse', idet intergruppeskrig mellem Archer og resten af ​​hans kohorte afbrydes af en meget større og mere fysisk trussel. Mens sidste sæson var en nazist Cyril Figgis, er det denne gang robotten Barry Six, en torn i Archers side fra begyndelsen af 1999 . Barrys storm af Archer og Lana's skib kommer lige som Archers retssag truer med at nå en dom, en der bestemt vil komme ned på rumkaptajnen, uanset hans hallucinerende forsvarer fra tv'ets Michael Gray.

For det meste er det endnu et eksempel på, hvordan Archer- ensemblet fungerer bedst, når det fungerer som en dysfunktionel familie, denne gang med Ray Gillette, der fungerer som dommer, mens Lana og Cyril retsforfølger Archer. Striden om Archers destruktive opførsel og truslen om gengældelse for hans handlinger sætter karakteren og showet på randen af ​​at acceptere konsekvenser. Men Archer har altid været fjernet fra muligheden for sådanne ødelæggende konsekvenser, og nu, låst væk i hjernen af ​​sin hovedperson, er showet yderligere isoleret fra muligheden for at skulle håndtere enhver form for potentielt nedfald. Det er naturligvis indtil sæsonens sidste scene, der viser længden af ​​Archer's koma og antyder, at den verden, showet vender tilbage til i sæson 11, vil være betydeligt forskellig fra den, han efterlod, inden han kom ind i Dreamland .

Det er et interessant løfte, der har en tilbagevirkende kraft på alt, hvad der er sket i finalen, sæsonen og endda de to sæsoner forud. Reed håndterer overgangen godt ved først at bruge Archers blodige kamp med Barry Six som et sidste forsøg på at vise, at Sterling Archer, på trods af hans mange, mange fejl, i det væsentlige er et anstændigt menneske, der vil ofre sit eget liv for at redde andre, selvom han på det tidspunkt for det meste er motiveret af trods sin tilbagevendende robotteknik. Det korte show af menneskeheden gør montagen af ​​Archer's forskellige bedrifter - hvoraf de fleste maler ham i et sjovt mindre end gunstigt lys - hvilket fører til hans eventuelle opvågnen (episodens titel giver helt mening nu) til en langt mere effektiv bit end den ellers kunne have været, hvis showet fortsat udelukkende omfavnede den mere skæve side af dets titelkarakter.

Archers lejlighedsvise kørsler med sentimentalitet og nostalgi er normalt effektive, simpelthen fordi showet holder den side af sig selv gemt væk under flere lag af kynisme, glædelig umodenhed og syretunget ordspil. Men det sidste øjeblik mellem Mallory og hendes søn overdriver det ikke, på trods af at han ikke spillede med sin afsløring af, hvor dedikeret Archers tilsyneladende kolde, syltede mor har været, mens han var i koma. Reed træffer det smarte valg at bruge stenografien mellem Mallory og hospitalssygeplejersken for at demonstrere dybden af ​​den ældste Archer overraskende moderlige handlinger. Men i typisk Archer- stil formår Reed at gøre det bare uhyggeligt og modbydeligt nok til, at Sterlings sidste linje af "ugh" afbalancerer den ellers overbevisende sentimentalitet.

Det er et velkomment tilbagevenden og et løfte om en dramatisk anden status quo for når Archer vender tilbage til sæson 11. Det får også den ofte sjove sci-fi-absurditet i 1999 til at føles som en mere indsigtsfuld og meningsfuld udflugt, end den ellers kunne have.

Archer vender tilbage til sæson 11 i 2020 på FXX.