Anmeldelse af "Alt går tabt"
Anmeldelse af "Alt går tabt"

Et kunstværk, der imponerer som et kompetent eksempel på minimalistisk historiefortælling, men alligevel føles for koldt og fjernt fra publikum til at blive værdsat på et dybere niveau.

I All is Lost finder en navnløs mand (Robert Redford) sig på et farligt sted midt i Det Indiske Ocean, efter at hans yacht - døbt Virgina Jean - kolliderer med en drivende havcontainer. Den gamle sejler demonstrerer en styrke og opfindsomhed, der trosser hans alder, da han formår at reparere det værdsatte skibs beskadigede skrog (på trods af at han har begrænset forsyning til at gøre det) og pumper enorme mængder af oversvømmelsesvand ud fra hovedhytten.

Da hans navigationsudstyr og radio er blevet ødelagt under ulykken, må den gådefulde søfar stole på hans viden om havet og instinkterne for at overleve. Hvem vil i sidste ende gå væk triumferende i denne primære kamp mellem menneskeheden og naturen?

All is Lost, der er skrevet og instrueret af JC Chandor (Margin Call), er en oprivende fortælling om overlevelse til søs i retning af Alfonso Cuarons rumtryller Gravity, men uden den revolutionerende visuelle stil og ukonventionelle skydeteknikker. Fortællingens beats er ens, men alligevel glemmer manuset de filosofiske aspekter og følelsesmæssige komponenter, der er til stede i Cuaróns film. Hvad du ender med, er et kunstværk, der imponerer som et kompetent eksempel på minimalistisk historiefortælling, men alligevel føles for kold og fjernt fra publikum til at blive værdsat på et dybere niveau.

Filmens største styrke ligger i dens evne til at få dig til at føle dig som om du også er fanget til søs sammen med Redfords karakter (vredigt omtalt i kreditterne som "Our Man"); dem med en stærk havfobi, pas på. Takket være de skudvalg, der er truffet af Chandor og hans hyppige filmfotograf Frank G. DeMarco - kombineret med undervandsoptagelser, der blev fanget af Peter Zuccarini (Life of Pi) - fastholder filmen generelt en illusion om, at Redford er fanget tusinder af nautiske mil væk fra land, med undtagelse af et par nødvendige CGI-baggrundsbilleder (under en havtempestekvens), som ikke desto mindre har et tydeligt "budgetudseende."

All Is Lost flyder med i godt tempo (delvis på grund af Pete Beaudreau's redigering), men alligevel finder det også tid til at pause og reflektere over indstillingen som så ofte; dog måske ikke ofte nok. Havet bliver bare aldrig fuldstændigt levende som en karakter, fordi historien fortælles fra for meget af et klinisk perspektiv, selv i de øjeblikke, hvor forskellige naturlige elementer (storme, solnedgange, akvatiske liv) udtrykkes i det, der er beregnet til at være poetisk mode. Kreditering, hvor kredit skyldes, dog: filmen konkluderer på et visuelt frodigt billede - men alligevel med lidt grundlag at bygge videre på, føles den endelige virkning slags tom.

Chandors manuskript har en ren tre-akters struktur og spilder ikke tid, når det kommer til fortællingens progression, men det deler også en del skyld i filmens mangler. I det væsentlige kan ethvert objekt og / eller hindring, som Redfords hovedperson krydser stier med, fortolkes som en metafor for noget; alligevel har deres betydning ofte en tendens til at være for stump eller underudviklet. Fordi vi ved så lidt om, hvem "vores mand" er - og hvad verden omkring ham betyder for ham personligt - har symbolikken en tendens til at være for bred eller for subtil til sin egen godhed.

Redford er ikke fremmed, når det angår ham at skulle holde skærmen på egen hånd, efter at have gjort det før så langt tilbage som i 1972 i Jeremiah Johnson. Den 77-årige skuespiller gør et fremragende stykke arbejde med at håndtere de fysiske udfordringer fra sin rolle her, men års erfaring med hans handlinger og vejrfarne hud er bare ikke nok til at gøre "Our Man" til en fuldt afrundet karakter.

Som førende håndterer Redford også de stoiske manerer af "Vores mand" let, men alligevel kæmper han under mellemrummet mellem handlingen / spændingen - hvor han er beregnet til at kommunikere dyb tanke og / eller følelser med lidt mere end et enkelt ansigtsudtryk - og når han vender sig mod desperation, har det ikke så stor indflydelse. Det er vanskeligt at investere i nogen, hvis sjæl aldrig rigtig skinner igennem, ud over, at publikum har et ønske om ikke at se denne hårdtarbejdende mand dræbt.

Taget som en hel seoplevelse er All Is Lost som at se en filmadaptation af The Old Man and the Sea; det vil sige en, hvor historien er blevet frataget sit rigere tematiske stof og skudt i stil med en visuelt ren, men alligevel formentlig ufølsom dokumentar om, hvordan det er at være strandet i havet, alene. Kald det som et ædelt sindet, men kun delvist vellykket eksperiment - et, der sandsynligvis vil være en fængslende filmoplevelse for nogle, men en utilfredsstillende tur over havet for andre.

I tilfælde af at du stadig ikke er bestemt, her er traileren til All Is Lost:

_____

All Is Lost spiller nu i en begrænset teatralsk udgivelse. Den er 106 minutter lang og bedømt PG-13 til kort stærkt sprog.