"A Christmas Carol" anmeldelse
"A Christmas Carol" anmeldelse

En julekarol er en af ​​mine yndlingsjulehistorier hele tiden. Måske fordi jeg for det meste af året har lyst til en noget skør Ebenezer Joakim, men når Thanksgiving er forbi, bliver mit humør lettere over ånden i den kommende ferie. Det ser ud til, at nogen hvert par år føler behov for at opdatere den klassiske fortælling, og nogle gange fungerer den. Heck, der har helt sikkert været mange versioner gennem årene (over to dusin på tv og i film ifølge IMDB), og jeg har selv haft mange af dem.

Denne gang bringer instruktør Robert Zemeckis (som synes at have til hensigt aldrig at lave endnu en live actionfilm, så længe han lever) os endnu en 3D, IMAX, CGI motion-capture ekstravaganza. Hvis antallet af buzzword der ikke fortæller dig, hvad denne film egentlig handler om, kan jeg ikke hjælpe dig.

Filmen spiller Jim Carrey i en række roller, især den gamle Joakim selv. Joakim-karakteren med sine karikaturlignende funktioner er faktisk den mest effektive i filmen (heldigvis, da han er førende). Carrey spiller også de tre spøgelser, der kommer til at hjemsøge Ebenezer såvel som Joakim i yngre aldre. Vi har også Gary Oldman, der primært spiller Bob Cratchit, og Bob Hoskins (kort) spiller Scrooges gamle chef Mr. Fezziwig. Jeg nævner især disse to, fordi nogen tog beslutningen om at få karaktererne til at ligne de skuespillere, der skildrer dem. Jeg ved ikke, hvilken effekt de gik efter, men jeg kan fortælle dig, hvad resultatet blev: Uhyggelig.

Det var bare bizart at se en CGI-karakter, der så meget ud som Oldman, men ikke - med det eneste semi-menneskelige animatroniske udseende, der definerer "den uhyggelige dal" (de meget subtile ting, der ikke er rigtige i forsøg på foto-ægte computeranimeret skildring af mennesker). De fleste af tegnene led af det samme - det var som at se et animatronisk display på Disneyland.

På den anden side var der glimt af utroligt realistiske mennesker i filmen - men disse var altid på afstand. Der var en scene, hvor jeg ønskede at tro, at de indsatte en levende skuespillerinde i filmen ligesom et "påskeæg". Jeg respekterer Zemeckis for det, han laver, det gør jeg virkelig - han prøver at skubbe grænsen, når det kommer til mennesker, der gengives som CGI. Problemet er, at du er nødt til at få det PERFEKT, ellers er din hjerne bare en slags kortslutning, der ser på denne "næsten ægte" person på skærmen. Dette er grunden til, at de fleste CGI-animerede film bruger karikaturer af mennesker - det er lettere for sindet at acceptere. Ved at lave blåhudede, alt for høje rumvæsner med ulige ansigtsegenskaber tror jeg, at James Cameron vil komme omkring dette i Avatar.

Og når vi taler om den kommende 3D Cameron-helmed ekstravaganza, A Christmas Carol er i 3D. Jeg har sagt mange gange før, at jeg er fan af 3D-biograf, men ikke når det bruges som en gimmick. Samlet set nød jeg virkelig filmens 3D-look, men der var en sekvens, der blev fast i filmen, der bare ikke hørte hjemme og kun var der for at vise rutschebaneeffekterne og overdrevet 3D i filmen. Det var mindst en sekvens på fem minutter, og jeg bankede mentalt på mine fingre og ventede på, at den var forbi, så vi kunne komme tilbage til historien. Sidebesked: Der syntes at være en lille hyldest til den "lille aske" scene fra Army of Darkness.:)

Så hvad kunne jeg lide? Historien, selvfølgelig, men de får ikke kredit for det. Jeg nød godt af åbningsscenen, som var meget effektiv til at vise bare HVOR elendigt og frygtede Joakim var. På bagsiden nød jeg også virkelig den "post-mean" afslutning af filmen - det gav os virkelig mere tid med den angrende Ebenezer, end jeg har set i nogen version til dato.

Udover det, jeg har nævnt, var det, jeg ikke kunne lide, at filmen var overalt i spektret med hensyn til tone - nogle gange var den sjov og sjov og på andre tidspunkter havde scener, som jeg tror vil skræmme pokker ud af lidt børn. Når hans dørhåndtag kommer til liv, er det en skræmmende skræk, og Marleys kæbe, der løsner sig, var en horrorfilm IMHO værd. Selvfølgelig satte de et lille "ha ha" øjeblik i slutningen af ​​den ene, men på det tidspunkt har dine børn fået poopet skræmt ud af dem. Åh, og jeg er nødt til at nævne spøgelsen fra juletiden - en af ​​de mest uforklarlige latterlige figurer, jeg nogensinde har set på skærmen. Så igen, måske er det mig, nogle mennesker lo af det, men ærligt talt var jeg forvirret over pointen med, hvad der gjorde, og syntes det var bare dumt.

Der vil utvivlsomt være kommentarer nedenfor, der kaldes mig en Scrooge, men du er for sent, det gjorde jeg i indledningen.:) Men seriøst, som sagt, jeg elsker denne historie - og jeg ville ønske, at Zemeckis havde efterladt CGI og gjort det til en live actionfilm baseret på den klassiske fortælling.