"22 Jump Street" anmeldelse
"22 Jump Street" anmeldelse

Channing Tatum og Jonah Hill gør turen endnu en gang værd - uanset om man dækker den samme type materiale eller bryder ind på nyt territorium.

22 Jump Street finder detektiver Schmidt (Jonah Hill) og Jenko (Channing Tatum), der udfører undercover-arbejde for voksne, mens de stadig beskæftiger sig med turbulensen i deres partnerskab. Når kaptajn Dickson (Ice Cube) trækker det ulige par tilbage i Jump Street-programmet, er de psykiske over for udsigten til at tackle en sag, der er næsten identisk med deres første - kun fra de mere uhøflige omgivelser på college, denne gang.

Dog går tingene ikke helt som planlagt: Den "samme gamle, samme gamle" ser ikke ud til at skære med denne nye sag, og i kollegialt miljø er det Jenko (ikke Schmidt), der finder sin plads blandt skolens frat dreng jock elite. Med deres politimester mojo og bromance begge ud af vejen, befinder Schmidt og Jenko sig over deres hoveder; kan de bryde ud af deres 21 Jump Street-forme og finde en ny tilgang til både deres politiarbejde og deres venskab i tide til at fange skurkerne?

Komediesekvenser er ofte nogle af de største skuffelser (Hangover 2 er et nyt eksempel for mange) af den beviste årsag, at når det drejer sig om humor, slår belysning næsten aldrig to gange. Komedieopfølgninger har de tyndeste linjer, der går mellem at bevare fortrolighed og inspirere til nye grin, og det er en usikker balance at opretholde i hele en spillefilmkørselstid. Mod denne udfordring har 21 Jump Street og LEGO Movie direktører Chris Miller og Phil Lord endnu en gang trodset filmskabende logik og sprøjtet et nyt skud af liv i mærket Jump Street.

Som altid med Lord and Miller er nøglen i tilgang: 22 Jump Street lykkes helt, fordi hvis dens egen selvbevidsthed om, at det, tilsyneladende, er en obligatorisk studio-efterfølger, der er beregnet til at opnå succes gennem mimik. Med filmskaberne ind på vittigheden, er der vejrtrækningsrum til at nærme sig materialet med klarhed og formål, ramme de nødvendige karakterbeats (Schmidt / Jenko bromance) og opretholde den nødvendige konsistens i tone med den første film.

Bedst endnu, tilliden til tilgangen til kernefortællingen og komisk stil gør det muligt for Lord og Miller at gå ind i LEGO Movie-territoriet med påskeæg og referencer. 22 Jump Street er en virtuel cornucopia af nikker og blink (og et par langfingre) til andre actionfilm og / eller instruktører, hvilket gør det til en rig tæt seeroplevelse, ud over at være en sjov. Også med til at bevare friskheden i sagen er det faktum, at filmen så regelmæssigt håner sit eget 'større budget, større skue', hollandighed og derved modvirker det meste af det sædvanlige "efterfølgende træk". Der er stadig nogle øjeblikke i den episodiske opstilling, der ikke rammer det så godt - men som altid er komedie subjektiv, og for det meste har filmskaberne en stærk samling af scener og gags at byde på.

Manuskriptforfattere Michael Bacall (21 Jump Street), Oren Uziel (Mortal Kombat: Rebirth) og Rodney Rothman (Grudge Match) - med Hill, der bidrager til historien - få point for nogle gode sekvenser, løbende gags, tilbagekald og også nogle dejlige narrative vendinger, som leverer nogle gode udbetalinger. Imidlertid er det ikke en total sejr på manusfronten.

Selv med nogle forventninger i forventningen, i dets kerne, er efterfølgeren stort set den samme samlede opsætning som den første film - ironisk eller på anden måde - og ind imellem det faste foder af sjove, føles karakterdramaet og tematiske punkter ofte som omhygge snarere end progression eller fremskridt. Mens filmen hævder at være det næste trin i forholdet mellem Jenko og Schmidt, føles efterfølgeren virkelig som en situation, hvor karaktererne mister og derefter får den samme grund, som blev etableret i den første rate. (En særligt morsom kreditsekvens alt sammen bekræfter det faktum, at filmskaberne også ved, at Jump Street-brønden er blevet drænet tør efter to løb.)

Channing Tatum og Jonah Hill gør turen endnu en gang værd - uanset om man dækker den samme type materiale eller bryder ind på nyt territorium. Ægteskabshandling, fysisk komedie, et omvendt taber / vinder-perspektiv inden for universitetsområdet; duoen får nok at gøre for at skabe den nødvendige fornyede lidenskab og engagement i materialet. Tatum, der nu er mere komfortabel i det komiske legehus, får nogle dejlige undervurderede benarbejder ud af Jenkos lunkhovedmentalitet; for ikke at blive overskredet, får Hill nogle lige så gode grin, der arbejder Schmidts passive-aggressive neurose. Kort sagt: drengene får nok af en gammel / ny blanding til at holde dem selvsikker, men også forpligtet til at gå efter brød igen.

Foruden de to kundeemner er 22 Jump Street fyldt med en række supplerende skuespillere og komos-optrædener, som alle formår at score ret store. Amber Stevens (græsk) gør et stærkt indtryk, da Maya, Schmidts feisty kunststudent elsker interesse - mens Workaholics skuespillerinde Jillian Bell er et gennembrud, som Mercedes, Mayas uhyggelige værelseskammerat. Ice Cube får lidt mere at gøre med sin hårde fyr kaptajnrolle, mens Cowboys & Aliens-skuespiller Wyatt Russell giver en god bro til Tatum's Jenko at vibe med (parret er ret sjove sammen). Andre store optrædener kommer fra Nick Offerman (Parks and Rec), tvillingeskuespillere The Lucas Brothers, nykommer Jimmy Tatro og Peter Stormare,spiller sin sædvanlige afskrækkende dårlige rolle - såvel som tilbagekald fra den første film som Rob Riggle og Dave Franco (et øjeblik beklageligt forkælet af trailerne).

I sidste ende trækker 22 Jump Street den komiske efterfølgende balanceringshandling bedre end næsten enhver komparativ franchise (læst: The Hangover), hvor den genindvindende det meste af magien, der er skabt af dets ulige parledninger, samtidig med at det formår at tilbyde noget (lidt) anderledes - med ekstra point til skævhed af sin egen rækkevidde undervejs. Sikker på, i en større forstand handler rejsen stadig om to politimænd (der ser alt for gamle ud til skolen) forsøger at bryde en campus narkotikarring; men rejsen viser sig at være lige så værd for anden gang - for nogle fans måske endda bedre end første gang.

22 Jump Street er nu i teatre. Det er 112 minutter og er klassificeret R for sprog i hele, seksuelt indhold, stofmateriale, kort nøgenhed og lidt vold.

Vil du høre Screen Rant Editors diskutere filmen? Stil ind på den seneste episode af #SRUndergound-podcasten.