13 timer: The Secret Soldiers of Benghazi Review

13 Hours har elementer af en slank og effektiv action / thriller, men er oppustet og overblæst takket være Michael Bays instruktørstilgang.

13 timer: De hemmelige soldater i Benghazitager os tilbage til året 2012, da landet Libyen befinder sig i en tumult tilstand af forandring efter "oberst" Muammar Muhammad Abu Minyar al-Gaddafis (Libyens vigtigste leder / hersker i årtier), et år tidligere. Dette er det miljø, som CIA-sikkerhedskontrahenten og militærveteranen Jack Silva (John Krasinski) befinder sig i, da han ankom til den libyske by Benghazi. Der arbejder Silva sammen med sine medkontrahenter - inklusive hans gamle ven Tyrone "Rone" Woods (James Badge Dale), ud over Mark "Oz" Geist (Max Martini), Kris "Tanto" Paronto (Pablo Schreiber), John "Tig" Tiegen (Dominic Fumusa) og en Dave "Boon" Benton (David Denman) - for at yde sikkerhed i et CIA-anneks,hvor chefen (David Constabile) ser entreprenørerne som lidt mere end en sidste udvej, hvis tingene går galt, hvad angår sikkerhed.

Mens Silva og hans medkontrahenter udtrykker deres bekymring over de beskyttelsesforanstaltninger, der er på plads i den libyske amerikanske diplomatiske forbindelse - der i øjeblikket huser en ambassadør Chris Stevens (Matt Letscher) - giver forbindelsens sikkerhedsteam forsikringer om, at situationen håndteres omhyggeligt. Når terrormilitanter angriber den amerikanske sammensætning på årsdagen for terrorangrebene den 11. september, går tingene hurtigt fra dårligt til værre - og når det bliver klart, at sikkerhedskopien vil være for sent til at hjælpe, falder det på Silva og hans medkontrahenter. at starte en desperat redningsmission … selv når militanterne forbereder sig på at angribe Benghazi CIA-stationen næste.

Tegning fra Mitchell Zuckoffs bog "13 Hours: The Inside Account of What Really Happened in Benghazi" fra 2014, 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi tilbyder jingoistisk holdning rigeligt, men alligevel også nederdele omkring den politik, der omgiver Benghazi-terrorangrebene i 2012 - i stedet for udforske en Black Hawk Down-stil-action / thriller-fortælling, der er centreret omkring et lille hold af tidligere militærentreprenører, der var involveret i hændelsen. Det tilpassede 13 timers script skrevet af Chuck Hogan - medskaberen af ​​The Strain TV-showet og forfatteren af ​​The Town's kildemateriale, "Prince of Thieves" - giver endda et tæt konstrueret tre-akts fortællingsskelet, som filmen kan bygge på, med nary en dinglende plottråd eller fremmed historie, der kan findes.

Problemet er, at 13 timer også spænder spændingerne mellem entreprenørerne og medlemmerne af CIA (især bilagschefen) i store træk, samtidig med at de ikke leverer tilstrækkelig tid til udvikling på skærmen til, at de eponyme "Secret Soldiers" kan beløbe sig til meget mere end to-dimensionelle arketyper. Instruktør Michael Bay strækker derefter historien ud til at omfatte en næsten to og en halv løbetid med fokus på at skabe spænding og spænding - noget der gør filmens allerede tunge håndfortællingstilgang mere desto mere skin-fisted, i processen. Slutresultatet: 13 timer ligner en spillefilm-længdeversion af en sæson af tv-serien Homeland (især sæson 4), omend med CIA drama / thriller show 's bedste elementer (spændende plotpunkter og karakterudvikling) er blevet reduceret for at give mere plads til yderligere skuespil og handling.

Kredit, hvor kredit skal betales, kun få instruktører ved, hvordan de kan iscenesætte eksplosionsglade sæt sæt og / eller stiliserede, men alligevel jordede, action-sekvenser som Bay gør, og 13 timer er bevis for netop det. Filmen kombinerer igen de æstetiske elementer i Bays tidligere arbejde (konstant tempofyldt redigering og dynamisk valg af kameraoptagelse / bevægelse) med solid filmografi af Dion Beebe (Edge of Tomorrow) for at skabe kampscenarier og jage sekvenser, der lykkes at skabe publikum føler, at de også er lige i brandlinjen. 13-timers tilgang til at genindføre Benghazi-terrorangrebet er visuelt bombastisk og brille-drevet til det punkt, at det bliver latterligt med hensyn til, hvor meget eksplosiv handling og ødelæggelse der faktisk vises på skærmen - og helt sikkertder er visse øjeblikke, hvor Bay fantasifuldt genbruger sit arbejde på tidligere film (især her genbruges et af de mest berømte skud fra Pearl Harbor). Ikke desto mindre ingen Bay-stil handling såvel som Bay selv.

Bay er dog (igen) sin egen værste fjende, når det kommer til at spænde spændingen og spændingen her. 13 timer lykkes at skabe en vision for Benghazi, der føles som udgangspunktet for en vestlig (på godt og ondt), hvor fare lurer rundt om hjørnet - alligevel, fordi næsten hver scene i filmen er optaget og spillet med det samme over hele top-stil (uanset hvilken tone eller stemning det går efter), bliver teknikken mere kedelig end effektiv efter et stykke tid. Desuden starter, som tidligere nævnt, 13 timer med en samlet stram første handling (historiemæssigt og med hensyn til tempo), før handlingen derefter sparker ind og fortsætter i længere tid end nødvendigt. I det hele taget ville 13 timer have været bedre tjent med yderligere redigering for at fjerne det overdrevne skuespil.

De 'hemmelige soldater' selv er ikke udviklet langt ud over genkendelige krigsfilmgenre 'typer' (jokesteren, familiemanden, der ikke kan efterlade krigen bag sig osv.), Men 13 timer har fordel af at have en talentfuld liste af karakterskuespiller, der bringer sine primære karakterer til live. Kontoret alum John Krasinski pakket på ekstra muskler for sin rolle i 13 timer, selvom det er hans egne dramatiske skuespilfærdigheder og skærmkarisma, der tjener ham bedst her. Tilsvarende gør bemærkelsesværdige karakterskuespillere James Badge Dale (Iron Man 3), Pablo Schreiber (Orange is the New Black), Dominic Fumusa (sygeplejerske Jackie), Max Martini (Pacific Rim) og David Denman (Krasinskis engangs Office-costar) godt arbejde - udlåner menneskeheden til de andre medlemmer af det kontrakterede sikkerhedsteamligesom Toby Stephens (Black Sails) i en lille rolle som Global Response Staff officer Glen "Bub" Doherty.

Desværre kan David Constabile (Low Winter Sun, Suits) kun gøre så meget for at hæve karakteren af ​​CIA-chef "Bob" over at være en herliggjort (og snivlende) hindring, der holder 'Secret Soldiers' tilbage fra at redde dagen ordentligt på 13 timer; det samme gælder for andre medlemmer af CIA i filmen, som spillet af folk som Alexia Barlier (Missionærerne) og Freddie Stroma (Pitch Perfect). Mens de fleste af de oprindelige libyere i filmen - det være sig terrorister, allierede til de 'hemmelige soldater' eller bare beboere, der bliver fanget i krydsildet - er afbildet som stereotyper med en note, gør Peyman Moaadi (A Separation) solid og sympatisk arbejde i rollen som Amahl, en libysk medhjælper, der gør sit bedste for at hjælpe, selv når blodsudgydelsen begynder at udfolde sig omkring ham.

13 Hours har elementer af en slank og effektiv action / thriller, men er oppustet og overblæst takket være Michael Bays instruktørstilgang. Filmen vil uden tvivl give anledning til debatter om, hvordan den skildrer begivenhederne i det libyske terrorangreb i 2012, og hvad dets politiske budskab (eller mangel på det) betyder, men det vil have mere at gøre med de mennesker, der har debatten - snarere end noget, som selve filmen har faktisk at tilbyde om emnet. Faktisk er 13 timer mere moden end det meste af Bays nylige arbejde, kun fordi linjen er sat så lavt; således, mens nogle filmgæster vil nyde 13 timer og sætte pris på dens grusomme skildring af militaristisk kamp, ​​vil andre, der håber, at filmens emne vil hæve den over at være tankeløs actionfilmunderholdning sandsynligvis ende med at blive skuffet.

13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi spiller nu i amerikanske teatre. Det er 144 minutter langt og er klassificeret som R for stærk bekæmpelsesvold i hele blodige billeder og sprog.

Fortæl os, hvad du syntes om filmen i kommentarerne nedenfor.

2.5Ud af 5 (ret godt)