Doctor Who sæson 10 Premiere anmeldelse og diskussion

Sæsonpremierer på Doctor Whoer typisk højenergispørgsmål, men starten på sæson 10 krakler med energi af en anden slags. Det skyldes delvis, at bortset fra den årlige julespecial, serien ikke har haft en regelmæssig sæsonepisode siden december 2015. Så lang tid væk beviser bestemt, at fraværet får hjertet til at vokse, som sæson 10-premieren føles som en større begivenhed helt alene, selvom den af ​​flere andre grunde ikke var mere bemærkelsesværdig. Hoved blandt disse grunde er naturligvis forståelsen af, at måske mere end enhver anden rate i den langvarige franchise - og bestemt siden den blev genoplivet i 2005 - denne sæson bringer en helt ny ledsager i Pearl Mackies Bill, og også en større ændring af vagten, da både stjerne Peter Capaldi og mangeårige showrunner Steven Moffat er indstillet til at gå videre.

TV er, hvad det er i disse dage, informationerne om Capaldi og Moffat afventende afganger har været kendt og drøftet meget i mange måneder. Den slags forudgående viden har en unik indflydelse på serien længe før den første episode udsendes; seeren går ind i at vide, at det er begyndelsen på slutningen - eller en ende, i betragtning af doktor, der ikke rigtigt slutter. Som sådan ændrer den verserende overgang fra Moffat til den indkommende showrunner Chris Chibnall, og den mere mærkbare overgang fra Capaldi til den, der bliver tappet for at erstatte ham, selve stemningen i selve showet; hvert øjeblik er stort set fyldt med betydning, både rigtigt og forestillet.

Det er bestemt tilfældet med sæsonpremieren 'The Pilot', som har den spændende, men alligevel uundgåelige opgave at få seerne tilbage i Doctor Who sindet, mens de også gør det tunge løft med hensyn til at tjene som en ordentlig introduktion til Mackies Bill.

Introduktion af en ny ledsager er ingen let opgave; det risikerer at fremmedgør fans i lang tid, og stadig Doctor Who gør det med regelmæssighed. Det samme gælder valg af den nye læge. Og mens sæson 10 i sidste ende bliver nødt til at tackle begge, er 'The Pilot' udelukkende til opgave med førstnævnte.

Tidligt ændrer fokuset på Mackies Bill Billedets serie på en interessant måde. 'Piloten' undersøger en overordentlig almindelig persons indkørsel med doktoren fra hendes synspunkt, men gør det i næsten ekstrem grad. For en god tid på timen er Capaldis Doctor enten væk fra skærmen, eller han præsenteres som en vildt gåtefuld kraft, noget så fængslende og mærkeligt som de fremmede verdener og væsner Bill introduceres til efter en omhyggelig intergalaktisk olieslick trækker en tur med en ung kvinde Bill har en knus på. Det resulterende eventyr føles for første gang i lang tid, ligesom doktorens ledsager kan hilse hendes eventyr med stor entusiasme og den nødvendige vidøjede vidunder.

Forbløffelse over pragt af det hele er en del af Pakets appel, og Mackie leverer det med aplomb. Hendes introduktion til TARDIS alene er en af ​​de mest charmerende reaktioner fra en ledsager - eller nogen, virkelig - i år. Meget af det har at gøre med selve episoden. 'Piloten' handler ikke om andet end at lære Bill at kende. Intergalaktisk olie glider til side, manglen på et for kompliceret plot eller behov for eksponering - som det var nødvendigt til en vis grad med både Karen Gillans Amy Pond og Jenna Colemens Clara Oswald - giver episoden frihed til at forstå, hvem Bill er gennem Mackies performance. Uden en verserende fremmed invasion eller skæbnen for hele universet, der står på spil, har 'The Pilot' tid til at bremse tingene og nyde Bill 'historien om at opfede en pige, hun har knust ved at lægge ekstra chips på sin tallerken til frokost hver dag, eller fornemmelsen af ​​opdagelse og overvældende forundring. Bill, doktoren og Matt Lucas Nardole er alle på flugt fra den førnævnte olieslick, der dræbte Heather, en studerende, der arbejder på universitetet, som Bill arbejder på, og doktoren - fordi han er doktoren - holder foredrag. Det er en simpel og ligetil historie, der ikke behøver meget i vejen for opsætning eller opløsning, hvilket giver brorparten af ​​timen til Bills gradvise introduktion til doktoren ved hjælp af en privat vejledning, hvoraf de fleste udfoldes via montage.s Nardole er alle på flugt fra den førnævnte olieslick, der dræbte Heather, en studerende, der arbejder på universitetet, som Bill arbejder på, og doktoren - fordi han er doktoren - holder forelæsninger. Det er en enkel og ligetil historie, der ikke behøver meget i vejen for opsætning eller opløsning, hvilket giver brorparten af ​​timen til Bills gradvise introduktion til doktoren ved hjælp af en privat vejledning, hvoraf de fleste udspiller sig via montage.s Nardole er alle på flugt fra den førnævnte olieslick, der dræbte Heather, en studerende, der arbejder på universitetet, som Bill arbejder på, og doktoren - fordi han er doktoren - holder forelæsninger. Det er en simpel og ligetil historie, der ikke behøver meget i vejen for opsætning eller opløsning, hvilket giver brorparten af ​​timen til Bills gradvise introduktion til doktoren ved hjælp af en privat vejledning, hvoraf de fleste udfoldes via montage.gradvis introduktion til doktoren ved hjælp af privat vejledning, hvoraf de fleste udfoldes via montering.gradvis introduktion til doktoren ved hjælp af privat vejledning, hvoraf de fleste udfoldes via montering.

Lægen, der er universitetslektor, er en af ​​de nye veje, som Doctor Who kan introducere og udforske takket være relativiteten af ​​doktorens eksistens og hans daglige liv. Grundlæggende er der ingen grund til, at han ikke kan have undervist på et universitet til, som Bill nævner, ligesom 50 år, da der virkelig ikke er nogen grund til, at han ikke kan have brugt en betydelig mængde tid i eller omkring et sted i universet. Moffats manuskript udnytter Who Shorthand i den forstand godt og åbner døren for en hurtig læring af dig mellem doktoren og hans nye ledsager, der for det meste finder sted uden for skærmen. Det er en snyderi, men en smart. Lægen og Bill ved og er fortrolige med hinanden på et personlig niveau, så når hendes forståelse af verden og universet i vid udstrækning udvides i en meget hurtig række af begivenheder,timen behøver ikke også at bære vægten af ​​to fremmede, der kæmper for at kommunikere med hinanden.

Normalt kan en episode, der gør brug af så mange genveje godt, føles som om det spilder seernes tid eller drager fordel af fanbasen ved at give dem, hvad de vil, ved at levere et Dalek-møde og nogle sjove tidsprogede ting. Men snarere end blot at præsentere en hurtig rækkefølge af Doctor Who-elementer, 'Piloten' bruger sine fortællingsgenveje til at sætte Bill foran og midt - hvilket er trods alt den eneste virkelige opgave, den har. Ud over at introducere publikum til den vidunderlige og meget velkomne tilstedeværelse af Mackie, såvel som hendes forbløffende præstation som Bill, giver de tidsbesparende elementer Capaldi også en chance for at skinne, da hans mere fremmede læge afslører en underliggende modvilje mod at tage på en anden ledsager. På trods af hans begrænsede erindringer om Clara er følelserne fra sidste sæson 'Hell Bent' stadig tilsyneladende friske,han giver sit uundgåelige valg for ikke kun at udslette Bills minder, men også invitere hende langs den følelsesmæssige gevinst, der er nødvendig for at starte et nyt selskab.

Opgaven med at få en ny ledsager er ingen let bedrift, men Moffat fik det til at arbejde med en smule omarrangering og redigering af typiske Doctor Who-konventioner. Men virkelig, 'Piloten' skinnede på grund af dens fokus på individuelle karakterer over plot. Afsnittet var et praktisk strømforsynet enkeltservering uden for meget på pladen, noget Bill ved lidt om eller noget om.

Doctor Who fortsætter næste lørdag med 'Smile' @ 21:00 på BBC America.